Focus T25
Kategori: Träning
Jag har en träningsbakgrund sedan cirka 12-13 år tillbaka, som består av en härlig blandning av Friskis och Svettis, zumba, hemmaträning med videos från Beachbody, löpning, och icke att förglömma - lyft med liten bebis, tre gånger om (med tre barn alltså). För mig är det viktigt med variation, och det har också blivit viktigt att det ska gå fort och vara effektivt.

Det är Focus T25, det nyaste träningsprogrammet från Beachbody, som jag kör just nu. Skaparen är Shaun T, som också har grundat Insanity (nästan ännu tuffare än Focus T25, men på dubbelt så lång tid dessutom) och Hip Hop Abs. Man kör 25 minuter varje dag, fem dagar i veckan. På dessa 25 minuter hinner man bli totalt slut, även om man väljer att följa de modifierade övningarna med Tanya. Det är svettigt som sjutton, och det älskar jag. Det ska kännas att man rör på fläsket ;)
Focus T25 består av tre faser; Alpha, Beta och Gamma. Varje fas är fem veckor lång och innehåller fem olika träningsvideos, samt en stretchvideo.
Alpha är grundstenen, där bygger man upp bålstyrka och kondition. I Beta blir det mer fokus på styrka och man kör med hantlar och gummiband i vissa av passen. I gamma blir det återigen mer fokus på bål och kondition, för att mejsla ut den där snygga platta magen som man kanske är ute efter ;)
Jag är just nu inne på sista veckan i Alpha-fasen, och jag är mycket nöjd. Jag har slutat köra de modifierade övningarna, jag börjar se rutorna igen under den lösa huden från graviditeten, och jag har fått upp flåset rejält. Jag har bara minskat cirka 1,5 kilo i vikt på fem veckor, men det beror mest på eget helgslarv och dålig sömn.
Jag rekommenderar Focus T25 till alla som har ont om tid och som vill se resultat snabbt. Och nej, jag får inte betalt för att skriva detta. Jag tycker bara om att dela med mig av saker som fungerar. Träning för mig ska vara roligt, och det är detta.
Sen vet jag inte än vad jag ska börja med när jag är klar med gamma-fasen. Kanske förnya mitt friskiskort och börja köra några pass i veckan där? Kanske lägga mer fokus på zumban, som jag också tycker är otroligt rolig. Vi får se, helt enkelt =)