Hot mama-bloggen

En 27-årig trebarnsmammas väg till fitnesskroppen.

Kryddiga köttbullar med quinoasallad! Mmmm...

Kategori: Recept

 
 
 
 
Dagens middag blev bara så galet god så jag känner mig tvungen att dela med mig av det ;) Receptet har jag hittat på sidan recept.se och det är ursprungligen publicerat i tidningen Matmagasinet. 
 
Vanligtvis är jag inget fan av quinoa - åtminstone inte som det är. Men den här salladen blev fantastiskt god, med olivolja, tomater, och citronsaft. Jag kryddade till det lite extra med lite salt, paprika och finhackad lök ;) Det blev grymt gott! Köttbullarna blev kryddiga och goda, kanske lite hårda, av den enkla anledningen att de inte innehåller vare sig ägg, mjölk eller ströbröd, utan det är rätt och slätt färs och kryddor. Sen körde jag på nötfärs, vilket tenderar att ge ett hårdare resultat än blandfärs som receptet är på.
 
För två personer behöver du följande: 
 
Köttbullarna
 
 
300 gram blandfärs
1 tsk mald spiskummin
1 tsk chilipulver
0,5 tsk salt
0,5 krm svartpeppar
1 tsk olivolja
 
Quinoasalladen
 

1 dl quinoa
2 tomater
1 msk pressad citron
1 msk olivolja
1 paprika, röd eller gul
en nypa salt
0,5 gul eller röd lök
 
 
Gör så här: 
 

1. Skölj quinoa i hett vatten. Koka sedan med 0,5 tsk salt och 2 dl vatten cirka tio minuter. Låt rinna av i en sil. 
 
2. Rör ihop färsen med spiskummin, chilipulver, salt och nymald peppar. Forma färsen till köttbullar. Stek dem några minuter i olja på medelvärme. 
 
3. Skär tomaterna, paprikan och löken i små bitar. Blanda ner dem i quinoan. Tillsätt pressad citron och olivolja, samt salt. 
 
4. Njuuuut!
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: